הקיצר-מכינה קצרה בקיץ, ראיון עם גלעד שמילוביץ, שגרירי חותם מחזור ב' הגיע זמן חינוך 22 באוגוסט 2014

הקיצר-מכינה קצרה בקיץ, ראיון עם גלעד שמילוביץ, שגרירי חותם מחזור ב' הגיע זמן חינוך 22 באוגוסט 2014

בלוז לחופש הגדול – יש תרופה? ראיון מעורר השראה עם המורה גלעד שמילוביץ, יזם פרוייקט "הקיצר"

 
בכל שנה עם פתיחת שנת הלימודים, ניצבים מורי ישראל בפני אותה הבעיה: הקושי לקלוט את התלמידים החוזרים מחודשיים נטולי מסגרת. גלעד שמילוביץ', מחנך ומורה לספרות בן 36 המלמד בתיכון אילון בחולון, החליט לעשות מעשה. ביחד עם חבריו בוגרי תכנית חותם הקים בחופש הגדול את "הקיצר" – מכינה קצרה שהתקיימה השנה בלוד. גלעד, מה זה "הקיצר"? מרחב חינוכי שמשתמש בזמן הבלתי מנוצל שהוא הקיץ ומנסה לבנות תהליכים שלא רק משמרים נגד רגרסיה בתהליך החינוכי אלא מנסה להביא לנק' זינוק טובה יותר, מעין מקפצה לשנה הבאה. ביחד עם למעלה מ30 מדריכים, מלווים ועוזרי הוראה בהתנדבות יצרנו פיילוט למרחב חינוכי\בי"ס קיץ שמכיל 3 מרחבים, דרכם נחשפו התלמידים לעולמות התוכן מעודדי סקרנות ללמידה. מאיפה עלה הרעיון? זיהינו צורך שעלה מתוך הקשר עם התלמידים. בכל שנה מתקיימת סגירה מלאכותית של המרחב החינוכי ותהליכים חינוכיים נתקעים. קיים רצון שלי ושל עמיתים רבים לשמור על קשר במהלך החופש, בקרב ההורים והתלמידים קיים צורך במסגרות במהלך הקיץ. התלמידים מקבלים תמיכה ומשענת במהלך השנה ואז החופש הגדול נהיה שטח הפקר, הקרקע נשמטת מתחת לרגליים. אילו שיעורים היו במכינה? היו לנו 3 מרחבים: מרחב חשיפה לתוכן, מרחב העצמת מיומנויות אישיות ובין אישית ומרחב מיומנויות למידה. בצורה זו נחשפו התלמידים לעולמות תוכן המעודדים סקרנות ללמידה. הצענו מניפה של עולמות תוכן, לאו דווקא שגרתיים לבני נוער ולמערכת החינוך: אקולוגיה, בע"ח, מפגש עם בעלי מקצועות (ממאלפי חיות לאנשי קולנוע ואמנות), מזרחנות, פוליטיקה, תקשורת. בנוסף, הפגשנו את התלמידים עם אנשים שמהווים בסיפור שלהם מפתח להצלחה בעולמות שהילדים לא חלמו עליהם. משה איבגי הגיע לספר את סיפור חייו, זה מאד ריגש את התלמידים.