מסלול חותם בקרב הקהילות הערביות הבדואיות בדרום

חותם מחויבת לקידום שוויון הזדמנויות בחינוך בכל רחבי הפריפריה בישראל. אולם עד כה פעילות התכנית בקרב הקהילות הערביות הבדואיות בארץ נתקלה במספר מחסומים, ונכון לשנת 2016 הצליחה חותם להטמיע שם מספר מועט של מורים. 
 
לכן במהלך השנה האחרונה השקיעה חותם מאמצים רבים לטובת פיתוח מסלול מתאים לצורך התאמת הצרכים השונים לגיוס ושיבוץ אנשי חינוך בקרב הקהילות הערביות הבדואיות בדרום. במסגרת היוזמה צרפנו לצוות חותם רכז מן המגזר הודות לניסיונו העשיר עם הקהילות הערביות הבדואיות ועבודתו החינוכית בנגב, לרכז את המסלול ולקדמו. 
 
כבר בשנה הראשונה להקמת המסלול הצלחנו לגייס 13 חותמיסטים מן הקהילות הערביות הבדואיות אשר עתידים להשפיע על חייהם של כ- 2,000 תלמידים בשישה בתי ספר בנגב. 
 
איך הצלחנו ליצור שיתוף פעולה עם הקהילות?
 
הקמת המסלול הייתה כרוכה בפעילות במספר מישורים:
 
קשרי קהילה: עבודתנו החלה ביצירת קשרים עם גורמים בהנהגה החינוכית, הקהילתית והפוליטית של הקהילות הבדואיות הערביות בדרום ובניית צוות היגוי אשר מלווה את המסלול מיומו הראשון. לאחר פגישות שונות וביקורים בשטח, הצגנו בפני ההנהגה את התכנית ואת המודל של חותם לקידום שוויון הזדמנויות בחינוך. 
 
מיפוי: לאחר-מכן נעשה מיפוי של מאגר המועמדים הפוטנציאליים לתכנית, ונמצאו כ- 1,000 אקדמאים פוטנציאליים, חלקם סטודנטים בשנתם האחרונה בלימודים האקדמיים, וחלקם סיימו את לימודיהם במהלך ארבע השנים האחרונות.
 
גיוס: לאחר התייעצות עם שותפים מקומיים, זיהינו מתוכם כ- 129 מועמדים בעלי פוטנציאל להפוך לחותמיסטים מצוינים, ומאמצי המסלול התמקדו בהם. המטרה הייתה לגייס כ- 12-15 מורים מהקהילות הערביות הבדואיות.
 
מיון: רכז המסלול ליווה את המועמדים דרך כל שלבי המיון הקפדניים של חותם, אשר הותאמו לצרכים התרבותיים של המועמדים. במסגרת התהליך שולבו אנשי מקצוע מהמגזר במרכז ההערכה ובתהליכי הראיונות, והכינו את המועמדים לקראת השלבים השונים בתהליך, תוך ליווי ותמיכה רגשית להעלאת המוטיבציה בקרב המועמדים ויצירת חיבור עם תכנית חותם. בתום תהליך המיון, נבחרו 13 מורים חדשים (6 גברים ו- 7 נשים).
 
שיבוץ: באוקטובר 2015 החלו נציגי חותם להיפגש עם מנהלי בתי הספר ברהט, ערערה, ח'ורה ונווה-מדבר, במטרה להכין את השטח לקראת שיבוצם של מורי חותם במאי 2016. שיבוץ מתאים של מורים לצרכים הספציפיים של כל בית ספר הינו אתגר לא פשוט, אך כתוצאה מעבודת ההכנה כל 13 מורי חותם החדשים נקלטו למשרות מתאימות בהצלחה.
 
התמודדות עם שוני תרבותי: לקראת הכשרת הקיץ המהווה את החלק הראשון מתוך שלושה חלקי תכנית ההכשרה של חותם, הועבר סמינר מקדים בין יומיים במרכז מנדל למנהיגות בבאר שבע. במהלך הסמינר הכינה חותם את המורים לחוויה התרבותית הכרוכה בהכשרה אינטנסיבית בתנאי פנימייה במשך חמישה שבועות יחד עם 155 מועמדים נוספים.  
 
במהלך הכנת המועמדים להכשרה, עלו התנגדויות תרבותיות שונות מטעם משפחות המועמדות בנוגע להשתתפותן בהכשרת הקיץ האינטנסיבית. במקרים אלו נפגש רכז המסלול עם המשפחות על-מנת להרגיע את חששותיהן ולאשש את רצונן כי כל צרכיהן הדתיים והתרבותיים של המועמדות יכובדו במלואם. ליוויו ותיווכו של רכז המסלול היוו גורם חיוני להמשך הכשרתן של המועמדות.
 
הכשרת קיץ חותם נעמי: כל 13 המועמדים השתלבו בהכשרת הקיץ ובקהילת חותם, תוך תמיכה והכוונה מותאמות-תרבותית. לאורך ההכשרה הוצמדו למועמדים 2 מורי חותם ותיקים מהקהילות הערביות הבדואיות אשר שימשו כמורים מובילים, היוו מודל לחיקוי וסיפקו הכוונה פרקטית.
 
ההכשרה הגיעה לשיאה בבית ספר הקיץ, שם ניתנה למורים החדשים הזדמנות לתרגל את הכישורים החדשים שלהם בזמן אמת, בכיתות דוברות-ערבית, למשך שבועיים.
 
המועמדים כולם סיימו בהצלחה את הכשרת הקיץ, לאחר שיצרו קשרים חדשים ונחשפו לחוויות תרבותיות ואינטלקטואליות חדשות. 
 
ומה בהמשך: בשנה הנוכחית פועלת תכנית חותם להרחבת המסלול בקרב הקהילות הערביות הבדואיות בדרום, במטרה לגייס עד 25 מורים חדשים למחזור השמיני (אשר יתחילו ללמד בשנת הלימודים 2017-2018). 
 
פריצת הדרך בגיוסם, שיבוצם והכשרתם של המורים מהקהילות הערביות הבדואיות בארץ התאפשרה הודות להקמת המסלול וריכוזו על ידי איש מקצוע מן המגזר אשר זוכה להערכה וכבוד מן הקהילה. לא זאת בלבד שהיוזמה הצליחה לגייס 13 מורים מצויינים, תכנית חותם גם יצרה קשרים אשר עתידים להיות קריטיים למאמצים המתמשכים להעמקת נוכחותנו בקרב הקהילות הערביות הבדואיות בארץ. 
 
פרופיל מורה חדש: פאחרי אבו אלקין
 
פאחרי, יליד הכפר הבדואי ח'ורה, הגיע לתכנית חותם בגיל 35 לאחר קריירה קצרה כמהנדס כימי: "לאחר שנה של עבודה במפעלי ים המלח, הבנתי שכל הכימיקלים והמכונות האלה הם לא בשבילי."
 
כששמע על תכנית חותם, מיד יצר קשר: "וואו! זה בדיוק מה שחיפשתי!" הוא תיאר, והמשיך "אם אמשיך לעבוד במפעלי ים המלח אוכל לעזור לעצמי. אבל אם אעבוד בחינוך, אוכל להשפיע על חייהם של הרבה אנשים. כבר ב- 06:00 ביום ההרשמה הראשון לתכנית, נרשמתי באתר של חותם."
 
רכז המסלול של חותם, מר סאלח אבו ראשיד, סיפק תמיכה אינטנסיבית לאורך כל תהליך המיון: "סאלח מאוד עזר לי. הוא נתן לי מידע נוסף על חותם, מה שעזר לי להרגיש יותר ויותר מחובר לתכנית ולמטרות שלה," הוא הסביר. סאלח גם עזר לפאחרי להתכונן להכשרת הקיץ ולראיונות האישיים, אותם עבר בהצטיינות.
 
ב- 1 בספטמבר 2016, נכנס פאחרי לכיתה כמורה חדש של חותם. היום הוא מלמד מתמטיקה בתיכון אל-סלאם בכפר ח'ורה, בנוסף לתפקידו כמחנך כיתה.
 
"אני נהנה מכל דקה," הוא מתאר. "ומקווה שעוד צעירים שמאמינים במה שאני מאמין, יצטרפו לחותם."