להבין את המודל

מהו המודל ומהן תפיסות הליבה שלו?

מודל חותם לבית ספר מקדם שוויון הזדמנויות מבקש להעמיד מסגרת חשיבה מקיפה – ובה בעת גם ארגז כלים אפקטיבי – לרשותם של מורים ומורות, מנהלים ומנהלות, המבקשים לנקוט פעולה מקצועית מקדמת שוויון הזדמנויות בשדה הבית-ספרי. ​המודל נועד לשמש אנשי חינוך בכיוון הכלים הנדרש ליצירת הרמוניה עקבית בין הפרקטיקה שלהם – הפדגוגית או הניהולית – לבין מחויבותם הערכית לפעול לצמצום אי-שוויון.  ​

המודל מבחינתנו הוא התולדה היישומית המתבקשת של חזון חותם ושל תפיסתנו את בית הספר בכלל, ואת המפגש הפדגוגי בין המורה לתלמידיה בפרט, כזירה מכריעה למימושו. ​בתהליך פיתוחו עמדו לנגד עינינו צרכיהם המקצועיים של נשות אנשי החינוך בשטח – ובפרט של אלו הפועלים בפריפריה החברתית – המבקשים לפרוט את משימת שוויון ההזדמנויות של חותם למטבעות קונקרטיים של המעשה החינוכי ושל ההתבוננות בו: פעולות, מבנים ושגרות, עקרונות ופרקטיקות, רעיונות ודוגמאות.​

המודל הוא – מחד – פרי תהליך פיתוח עשיר, מעמיק וממושך, ומאידך – תוצר בהתהוות, חי ונושם, שנועד מעצם מהותו להמשיך ולהתעצב בתהליכים שיתופיים של היזון חוזר ומתוך דיאלוג עם השדה.

ייעודו המעשי של המודל מתפרס על כל רצף האפשרויות שבין תוכנית הפעלה להקמת בית ספר מקדם שוויון הזדמנויות – ועד למדריך בידי המורה המבקשת לדייק היבט ספציפי בפרקטיקה שלה.​ חשוב לנו להדגיש כי לצד התפיסה ההוליסטית שהנחתה אותנו בעיצובו, מוצע כאן מודל גמיש באופיו, ומאפשר בחירה (הן מתוך עקרונות הפעולה והן מבין מרחבי העשייה). ​ נקודת ההנחה הבסיסית שלנו מכירה בפער המובנה שבין המודל לבין אפשרות יישומו בשטח, ולכן הוא פתוח ומזמין להתאמות לצרכים ולמאפיינים של בתי ספר וא.נשי חינוך שיבקשו לאמצו.​

​בעת הכניסה ב״שער״ המודל, נציע לכם לאחוז בשתי תפיסות מפתח שהנחו אותנו בפיתוחו.
האחת היא תפיסת טיבם הראוי של התהליכים המערכתיים והפדגוגיים שהוא מקדם:
ביסוד המודל מונחת תפיסה של תהליכים מקבילים. כל יישום אפקטיבי של עקרונותיו מותנה בכך שהם מתייחסים לכל באי בית הספר, וחלים על מורות ומורים, תלמידות ותלמידים כאחד. ​

השנייה היא תפיסת טיבם הראוי של תהליכי למידה ברוח חזון חותם, הנשענת על מספר הנחות יסוד פדגוגיות: אנו מאמינים שתהליכי למידה משמעותיים – מן הסוג שאליהם מכוון המודל, כאלה שבכוחם לקדם שוויון הזדמנויות – נדרשים להיות:

  1. הוליסטיים – מתרחשים בכלל מרחבי החיים ומתייחסים למכלול המרכיבים (קוגניטיביים, רגשיים, חברתיים, התנהגותיים) של הלומד והלומדת.
  2. קונסטרוקטיביסטיים ומזמנים למידה הנוצרת ונבנית בתודעת כל לומד ולומדת באופן הייחודי להם.​
  3. מתקיימים בתוך הקשר של חברה, תרבות והיסטוריה, וככאלה מעודדים תפיסה ביקורתית ביחס למציאות. ​
  4. הומניסטיים בהיותם ממוקדי-לומד ולומדת, מגבשי זהות, ומבוססי יחסים. ​

 

אתר זה מוגן על ידי reCAPTCHA ו-Google מדיניות הפרטיות ו תנאי השירות לישם.
This site is registered on wpml.org as a development site.