חדשנות פדגוגית

693dd32a-2b5d-4347-9cc6-b8249f9cc1eb

סטטיסטית – הכל אפשרי

עדן אגסי, חותמיסטית מחזור ח’ המלמדת בבית ספר רמות יצחק א' בנשר, יצאה עם התלמידים שלה (כתה ה') לסיור במכללת עמק יזרעאל במסגרת תכנית אמירים שהיא מובילה כחלק מפרוייקט שינוי.

הסיור הזה הוא למעשה אירוע השיא בתהליך של כשנה וחצי שעדן עוברת עם תלמידיה. מטרת הפרויקט – פיתוח חשיבה עצמאית על-ידי התנסות בסגנון הלימודים באקדמיה וחשיפת כמה שיותר אופציות לימודים בפני התלמידים כדי לתת השראה לעתיד.

התלמידים השתתפו בהרצאה בקורס סטטיסטיקה, דיברו עם ראש החוג לסוציולוגיה אנתרופולוגיה (פרופ' יונתן מזרחי) וביקרו באולפני רדיו וטלוויזיה של החוג לתקשורת. במהלך השיעורים בסטטיסטיקה למדו התלמידים כיצד מבצעים פעולות סטטיסטיות כמותיות ואיך עורכים ראיונות ותצפיות בשיטת המחקר האיכותנית. לצד לימוד המתודות עסקו התלמידים במחשבה ביקורתית על שיטות אלה: הרציונל העומד בבסיסן, היתרונות והחסרונות של השיטות השונות וההשלכות המחקריות שלהן. הילדים והמרצים שפגשו אותם יצאו מוקסמים ומלאי השראה.

"להיות מורה בישראל זה תפקיד קשה ומלא בהתמודדויות (ואני עדינה). אבל ממש כמו ה'אני מאמין' שלי, שאומר שכשמציבים אתגרים בפניי התלמידים זה מאפשר להם צמיחה והתפתחות, כך גם האתגר של להיות מורה משנה אותי יום יום.

יצאנו לסיור כחלק מפרויקט אמירים בו אני מלמדת בשנה וחצי האחרונות סטטיסטיקה ושיטות מחקר אקדמיות כפתח למחשבה עצמאית וחשיבה ביקורתית. הסיור עם התלמידים במכללה מהווה עבורי גם סגירת מעגל מימיי כסטודנטית וגם אבן דרך בתפקידי כמורה "קצת אחרת". הסיור הזה מסמן שהגשמת החזון היא אפשרית ושמה

שנדרש בשביל לממש אותו הוא שיתוף פעולה ורצון אמיתי. למזלי, אני מוקפת באנשים החולקים איתי חזון חינוכי-חברתי משותף ותמכו בי בהוצאת את היום הזה לפועל. וכמובן, אי אפשר לסיים בלי להזכיר את התלמידים שמוכיחים שלמרות שקשה, מספר החיוכים הממוצע ביום יכול להיות מעל החציון".

עדן מלמדת בבית-ספר אותו מנהלת ליהי גרוס-אביטל – גם היא בוגרת התוכנית. שיתוף הפעולה המאפשר והפורה ביניהן מספק את התנאים לשינוי חינוכי-חברתי ארוך טווח.