מידע למועמדים
מידע
למועמדים
ההרשמה למחזור י"ד הסתיימה.
האם אתם
מתאימים לתכנית?

מידע על התכנית
בתכנית חותם תקבלו הזדמנות ליזום, להוביל ולמצות את היכולות והכישורים שלכם. אתם תזכו להשפיע על התלמידים שלכם, להאמין בהם ולהפוך לחלק מההצלחות שלהם. בחותם תקבלו כלים לעשות דברים אחרת, להביא ערך ולקבל בחזרה.
ניסיון חיים רלוונטי
- ניסיון הדרכתי
- ניסיון הוראתי או חינוכי
- ניסיון ניהולי או פיקודי
- רקע בעשייה חברתית
מקצוע תעודת ההוראה יקבע בהתאם לרקע האקדמי ממנו הגעת, המקצועות אליהם מכשירה התכנית הם: לשון, אנגלית, כימיה, מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה, ספרות, תנ"ך, גאוגרפיה, היסטוריה, אזרחות ומסלול הוראה בבית ספר יסודי.
* התאמה אקדמית לתכנית תיבחן באופן אישי בהצגת גיליון קורסים ובהתאם להנחיות משרד החינוך
מסלולים מיוחדים
מסלול אנגלית:
יוכלו להגיש מועמדות דוברי אנגלית שפת אם בתנאי שיעמדו במבחן סף. בנוסף, יוכלו להגיש מועמדות בוגרי מוסד אקדמאי מוכר מחו"ל .
מסלול יסודי:
יוכלו להגיש מועמדות בוגרי פסיכולוגיה / עבודה סוציאלית / חינוך / ריפוי בעיסוק וכו'
מסלול לשון:
יוכלו להגיש מועמדות בוגרי תארים במקצועות רבי מלל.
את מי אנחנו מחפשים?
אנחנו מחפשים אותך!
אם את/ה קמ/ה כל בוקר בשאיפה לשנות את העולם ואת החברה ומבינ/ה שהדרך לעשות שינוי היא רק מתוך המערכת. אם יש בך אמונה שאפשר לעשות את זה, גם אם יהיו רגעים לא פשוטים בדרך. אם חשוב לך לעשות, ולא רק לדבר – חותם היא התכנית בשבילך.
קהל היעד של התכנית נחלק לשניים:
א. סטודנטים בשנת לימודיהם האחרונה לתואר ראשון או שני.
ב. אקדמאים שסיימו תואר ראשון או שני.
*תכנית חותם מכשירה לתעודת הוראה ולכן אינה רלוונטית לאקדמאים בעלי תעודת הוראה.

מערך הגיוס והמיון של תכנית חותם הינו תהליך קפדני המבוצע על ידי גורמים מקצועיים מתחום האבחון וההשמה. התהליך מבטיח את בחירת המועמדים המתאימים ביותר לתכנית.
*ייתכן ושלבי המיון יתקיימו בצורה מקוונת בהתאם למצב ולהנחיות
המיון מורכב מחמישה שלבים וכולל:
שאלון הגשת מועמדות
בירור מקצוע לימודים; שנת סיום התואר; ממוצע ציונים; ניסיון חיים; אזורי שיבוץ גאוגרפיים.
1
שאלון ביוגרפי
היכרות מעמיקה יותר עם המועמד דרך פירוט ניסיון חיים, עמדות ותפיסות חינוכיות של המועמד.
2
מרכז הערכה
בדיקת יכולת העברת שיעור; יכולות קבלת והעברת משוב; יכולת להשתלב בצוות ולהובילו; תפיסות חינוכיות; מוטיבציה.
3
ראיון אישי
ראיון עומק שמטרתו לבחון את מידת ההתאמה לתכנית בהסתכלות על היבטים אישיותיים ותפיסות חינוכיות.
4
ראיון עם מנהל/ת בית ספר
בירור מידת התאמתו של המועמד לבית הספר בו שובץ, ולקליטתו במערכת החינוך.
5
שיבוץ
תכנית חותם פועלת בשיטת On the Job Training וכוללת עבודה במשרה מלאה תוך כדי לימודים לתעודת הוראה. במסגרת התכנית תימצא לכם משרה קבועה בבית ספר כמורים במשרד החינוך. בשנה הראשונה תעבדו ב – 80% משרה ובשנה השנייה ב – 100%. ההתחייבות לעבוד כמורים במשך שנתיים לפחות ולהצטרף למשימה של חותם היא הדדית – גם שלכם וגם של בית הספר. זאת, כדי להשפיע על צמצום הפערים בחינוך במדינת ישראל שיביא לשיפור פני עתיד החברה בישראל.
חותם משבצת את החותמיסטים בבתי ספר בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל, בהתאם לכישוריהם האקדמיים ולצרכים הספציפיים של כל בית ספר. החותמיסטים משתלבים כמורים בבתי ספר ממלכתיים וממלכתיים-דתיים בכל רחבי הארץ, מקריית שמונה ועד דימונה, בהתאם לאזור הגיאוגרפי בו הם גרים. השיבוץ נעשה בבתי הספר בשכבות לימוד שונות, בין סוגים שונים של כיתות ובתפקידי חינוך שונים – בהתאם להחלטת מנהל ביה"ס ועל-פי צורכי המערכת.
שינוי עושים ביחד
החותמיסטים משובצים בקבוצות של 2-3 מורים בבתי הספר, למעט מקרים חריגים, על מנת ליצור קבוצת חותמיסטים עמיתים שתוכל לסייע לחותמיסטים בתהליך קליטתם בבית הספר, בתמיכה ובפיתוח יוזמות חינוכיות ברוח חותם. בנוסף, בכל בית ספר ילווה את החותמיסטים מנטור, שהוא מורה מצוות ביה"ס הנבחר על ידי המנהל וצוות חותם, תפקידו לתת מענה רגשי ומקצועי ולהפוך את הקליטה למיטבית.
החותמיסטים יועסקו ע"י משרד החינוך בבתי ספר באחת מארבע הדרכים הבאות:
- בחטיבה העליונה: כיתות י'–י"ב
בחטיבת ביניים: כיתות ז'–ט'
שילוב של חטיבת ביניים וחטיבה עליונה בבתי ספר שש-שנתיים
- בית ספר יסודי
* בבתי ספר על יסודיים, הנתון היחיד הקובע באיזו דרך ילמדו החותמיסטים הוא צורכי בית הספר. לכן אין באפשרותנו להתחייב מראש לשכבות גיל מסוימות.
הכשרת חותם נעמי היא תוכנית ייחודית שמטרתה להכשיר להוראה בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל. תכנית ההכשרה מציידת בידע וכלים ומאפשרת לחדד תפיסות חינוכיות וחברתיות לעבודה אפקטיבית עם התלמידים בכיתה על מנת לאפשר להם לבחור את העתיד הרצוי להם.
הכשרת חותם מעניקה בסיס איתן לפיתוח מנהיגות חינוכית והובלת שינויים חברתיים בכיתה, בבתי ספר ובחברה בכלל. בנוסף להדרכה שתנתן על ידי הסגל האקדמי, המשתתפים יקבלו הדרכה וליווי צמודים לאורך כל השנה מטעם צוות ההכשרה והליווי של חותם. לאחר השלמת לימודי תעודת ההוראה, ימשיכו החותמיסטים בתכנית הליווי וההדרכה על ידי צוות הליווי של חותם כחלק מעבודתם בבית הספר. במסגרת ההכשרה יעבדו יחד, על גיבוש הזהות הקבוצתית, ויעסקו בהיבטים השונים הנוגעים לתהליכי שינוי, פיתוח מנהיגות והובלה חינוכית.
תכנית ההכשרה הייחודית של חותם אורכת שנתיים. התוכנית עומדת בדרישות מתווה המל”ג וכוללת שלושה סמסטרים אקדמיים בשיתוף עם מכללת אורנים ומכללת לוינסקי:
הכשרת קיץ (סמסטר ראשון)
תכנית ייחודית בת חמישה שבועות במהלך הקיץ. בשנה שעברה, בעקבות הקורונה, ההכשרה התקיימה בצורה מקוונת בלמידה מרחוק. ביולי 2021 ההכשרה תתקיים בהתאם למצב. במידה וההנחיות יאפשרו, סמסטר הקיץ יתקיים בכפר הנוער אלוני יצחק ויכלול לינה בכפר הנוער בימים ראשון, שני ורביעי. מסיימי סמסטר הקיץ ישובצו להוראה בבתי הספר בהיקף של 80% משרה, המשך תהליך ההכשרה יתקיים במהלך שנת הלימודים.
סמסטר שני ושלישי
במהלך השנה הראשונה, במקביל לעבודה, משלימים החותמיסטים את לימודי ההכשרה להוראה (יום לימודים מלא קבוע בשבוע) שמקנים להם, עם סיומם בהצלחה, זכאות לתעודת הוראה.
רישיון הוראה
במהלך שנת עבודתם הראשונה משתתפים החותמיסטים בתכנית ההתמחות בהוראה (הסטאז') במעמד "מורה מתמחה", שמקנה להם, עם סיומה בהצלחה, רישיון הוראה ממשרד החינוך.
שנה שנייה
בשנת ההכשרה השנייה, המפגשים הם קבוצתיים ומתקיימים אחת ל-3 שבועות, כאשר חזון חותם מהווה מסגרת מארגנת ללמידה המתמשכת של החותמיסטים. מטרת המפגשים היא העמקת נקודת המבט הרפלקטיבית על המציאות הכיתתית והבית-ספרית המורכבת, גיבוש סוגיה להובלת שינוי ברוח חזון חותם, וביסוס הקבוצה כפלטפורמה ללמידה ולעשייה משמעותית לקידום שיוויון הזדמנויות בכיתה ובביה"ס.
במקביל, החותמיסטים זוכים בליווי בבית הספר גם במהלך השנה השנייה להכשרה.

הכשרת חותם נעמי
לזכרה של ד"ר נעמי כדר
ד"ר נעמי כדר (1949-2010) הייתה אשת חינוך בכל ליבה, מרצה, חוקרת, מורה לחיים ואשת חזון. בקסמה האישי ובאישיותה הכובשת, הצליחה נעמי להעביר לדורות הבאים את היופי שבלימוד שפות ותרבויות, ולהפוך את הלימוד באשר הוא לחוויה. החזון החינוכי של נעמי, השראתה ומורשתה, הטביעו חותם על כל מי שפגש בה והיוו את הבסיס לייסודה של תכנית חותם בישראל. תכנית חותם היא אחת התכניות הראשונות והמרכזיות שתומכת בהן קרן נעמי.
שלושת מעגלי התמיכה של תכנית חותם
רכז/ת ההכשרה והליווי האזורי של חותם
רכזי ההכשרה והליווי האזוריים מלווים את החותמיסטים במהלך שתי שנות ההוראה הראשונות. עיקר תפקידם ליצור יחד עם החותמיסטים מרחב להתבוננות על כלל העשייה החינוכית בכיתה ומחוצה לה, ולסייע להם בתהליך פיתוח הזהות המקצועית והאישית שלהם כמורים מנהיגים מחוללי שינוי. במסגרת תפקידם הרכזים אחראים על הובלת קבוצת הבית האזורית כמסגרת תומכת, שותפים להדרכה הפדגוגית ונפגשים עם חותמיסטים לצפיות, משובים, שיחות אישיות ולמידה משותפת.
המנטור הבית ספרי של חותם
מורה מנוסה מתוך הצוות החינוכי של בית הספר, אשר נבחר על ידי המנהל ועל ידי צוות חותם להיות אחראי לתהליך הקליטה, ההשתלבות והפיתוח של החותמיסטים במהלך שנת עבודתם הראשונה בבית הספר. תפקידו לתווך לחותמיסטים את העולם התרבותי של בית הספר על כל היבטיו, לשמש איש אמונם בכל נושא, לדאוג לפיתוחם המקצועי של המורים הצעירים ולהוביל את השיח הפדגוגי כעמית מנוסה וכמודל לעשייה חינוכית. המנטור נפגש עם קבוצת החותמיסטים באופן קבוע פעם בשבוע במשך שעתיים ועם כל חותמיסט באופן אישי פעם בשבוע. הליווי המקצועי של המנטור בפורמט של חותם מהווה גורם משמעותי בקליטתם המיטבית בבית הספר.
מנחה דידקטי מטעם המוסד האקדמי המכשיר
כמקובל עם כל מורה חדש הנכנס למערכת, המנחה הדידקטי בתחום הדעת מטעם תכנית ההכשרה האקדמית להוראה, מגיע לביקור בבית הספר בין ארבע לשש פעמים בשנה להדרכה וצפייה בשיעורים. מהווה כתובת עיקרית עבורם בכל הנוגע להוראת המקצוע, שותף להכנת השיעורים לקראת הצפייה בביקוריו, וממקד את הדרכת המורה בהתאם לצפייה ולצרכים שהוא מזהה במשותף עם המורה.
על מנת לאפשר לחותמיסטים להיקלט באופן מיטבי בבית הספר ולמלא את משימתם נאמנה, במקביל לתהליך ההכשרה ולהשתלבותם במערכת החינוך, מקבלים החותמיסטים ליווי אישי ומקצועי במסגרת קהילה תומכת-הוראה ראשונה מסוגה בארץ.
מטרתם העיקרית של שלושת מעגלי התמיכה בחותמיסטים היא לתת מענה בזמן אמת ובאופן שוטף לצורכיהם השונים, מקצועיים ואישיים כאחד, על מנת להבטיח את הצלחתם כמורים וכמחנכים.

מאז 2010 הצטרפו למשימה 1,392 חותמיסטים הפועלים למען קידום שוויון הזדמנויות בחינוך בכל רחבי הארץ.
מהיום הראשון היה לנו ברור שכדי לעמוד במשימה שהצבנו לעצמנו, אנחנו חייבים לתמוך האחד בשני, ולתת לחותמיסטים החדשים שנקלטים מדי שנה, רשת איתנה של תמיכה וחניכה, לא רק בתהליך ההכשרה, אלא לכל אורך עבודתם.
אנחנו יודעים ששינוי עושים יחד, וזו הסיבה שתפיסת הקהילה עומדת בבסיס האסטרטגיה של חותם.
החותמיסט אף פעם לא לבד, ותמיד יש לו עם מי להתייעץ. אם זה חותמיסט ממחזור קודם שמשובץ לאותו בית ספר, חותמיסטים ותיקים מאותו תחום הדעת או האיזור הגיאוגרפי, מנטור מצוות בית הספר שעוזר לו להתאקלם, והרכזים האיזוריים של חותם.
אנחנו מטפחים יוזמות שחוצות את מסגרות ההוראה המקובלות, משתפים ידע בינינו, מעודדים יזמות חינוכית וחברתית ומציעים מסלולי התפתחות לחותמיסטים המעוניינים להשתלב בתפקידי הנהגה שונים במערכת החינוך ומחוצה לה.
מרבית החותמיסטים בוחרים להישאר בבית הספר גם בתום תקופת ההתחייבות בת השנתיים, ורבים מהם מקבלים על עצמם תפקידי ריכוז וניהול בבתי הספר השונים.
אחרים משתלבים בתחומים נוספים של עשייה חברתית-חינוכית במסגרת עמותות חברתיות, ארגונים ציבוריים, באקדמיה ובתפקידי מפתח אחרים בשדה החינוך. כל אלו חוברים למעשה לרשת פעילה של בוגרי התכנית המחויבים לקידום שוויון ההזדמנויות בחינוך ולשינוי חברתי בישראל.
תפיסת הקהילה שלנו לא נשארת בגבולות ישראל
כחלק מארגון Teach For All העולמי, אנחנו משתפים פעולה עם ארגונים מקבילים לנו בלמעלה בכ-58 מדינות בעולם, ופעילים מאוד בקהילה העולמית למען מטרה אחת – לתת סיכוי והזדמנות שווה לכל ילד.
חותם היא
קודם כל קהילה.


ליווי מקצועי ואישי
למשך תהליך ההכשרה וההוראה

הזדמנות להיות חלק מקבוצה איכותית
ואפשרות לבניית קשרים ופיתוח אישי, לצד הזדמנות ללמידה פורמלית ולא-פורמלית ממנהיגים בתחומים שונים.

מימון
לימודי תעודת ההוראה

הזדמנות להטביע חותם בילד
בכיתה, בבית ספר ובמערכת.
כדי לגייס את הצעירים האיכותיים ביותר חותם מציעה הטבות ייחודיות:

-
בתכנית חותם תקבלו הזדמנות ליזום, להוביל ולמצות את היכולות והכישורים שלכם. אתם תזכו להשפיע על התלמידים שלכם, להאמין בהם ולהפוך לחלק מההצלחות שלהם. בחותם תקבלו כלים לעשות דברים אחרת, להביא ערך ולקבל בחזרה.
ניסיון חיים רלוונטי
- ניסיון הדרכתי
- ניסיון הוראתי או חינוכי
- ניסיון ניהולי או פיקודי
- רקע בעשייה חברתית
מקצוע תעודת ההוראה יקבע בהתאם לרקע האקדמי ממנו הגעת, המקצועות אליהם מכשירה התכנית הם: לשון, אנגלית, כימיה, מתמטיקה, פיזיקה, ביולוגיה, ספרות, תנ"ך, גאוגרפיה, היסטוריה, אזרחות ומסלול הוראה בבית ספר יסודי.
* התאמה אקדמית לתכנית תיבחן באופן אישי בהצגת גיליון קורסים ובהתאם להנחיות משרד החינוך
מסלולים מיוחדים
מסלול אנגלית:
יוכלו להגיש מועמדות דוברי אנגלית שפת אם בתנאי שיעמדו במבחן סף. בנוסף, יוכלו להגיש מועמדות בוגרי מוסד אקדמאי מוכר מחו"ל .
מסלול יסודי:
יוכלו להגיש מועמדות בוגרי פסיכולוגיה / עבודה סוציאלית / חינוך / ריפוי בעיסוק וכו'
מסלול לשון:
יוכלו להגיש מועמדות בוגרי תארים במקצועות רבי מלל.
את מי אנחנו מחפשים?
אנחנו מחפשים אותך!
אם את/ה קמ/ה כל בוקר בשאיפה לשנות את העולם ואת החברה ומבינ/ה שהדרך לעשות שינוי היא רק מתוך המערכת. אם יש בך אמונה שאפשר לעשות את זה, גם אם יהיו רגעים לא פשוטים בדרך. אם חשוב לך לעשות, ולא רק לדבר – חותם היא התכנית בשבילך.
קהל היעד של התכנית נחלק לשניים:
א. סטודנטים בשנת לימודיהם האחרונה לתואר ראשון או שני.
ב. אקדמאים שסיימו תואר ראשון או שני.*תכנית חותם מכשירה לתעודת הוראה ולכן אינה רלוונטית לאקדמאים בעלי תעודת הוראה.
-
מערך הגיוס והמיון של תכנית חותם הינו תהליך קפדני המבוצע על ידי גורמים מקצועיים מתחום האבחון וההשמה. התהליך מבטיח את בחירת המועמדים המתאימים ביותר לתכנית.
*ייתכן ושלבי המיון יתקיימו בצורה מקוונת בהתאם למצב ולהנחיות
המיון מורכב מחמישה שלבים וכולל:
שאלון הגשת מועמדות
בירור מקצוע לימודים; שנת סיום התואר; ממוצע ציונים; ניסיון חיים; אזורי שיבוץ גאוגרפיים.
1
שאלון ביוגרפי
היכרות מעמיקה יותר עם המועמד דרך פירוט ניסיון חיים, עמדות ותפיסות חינוכיות של המועמד.
2
מרכז הערכה
בדיקת יכולת העברת שיעור; יכולות קבלת והעברת משוב; יכולת להשתלב בצוות ולהובילו; תפיסות חינוכיות; מוטיבציה.
3
ראיון אישי
ראיון עומק שמטרתו לבחון את מידת ההתאמה לתכנית בהסתכלות על היבטים אישיותיים ותפיסות חינוכיות.
4
ראיון עם מנהל/ת בית ספר
בירור מידת התאמתו של המועמד לבית הספר בו שובץ, ולקליטתו במערכת החינוך.
5
-
שיבוץ
תכנית חותם פועלת בשיטת On the Job Training וכוללת עבודה במשרה מלאה תוך כדי לימודים לתעודת הוראה. במסגרת התכנית תימצא לכם משרה קבועה בבית ספר כמורים במשרד החינוך. בשנה הראשונה תעבדו ב – 80% משרה ובשנה השנייה ב – 100%. ההתחייבות לעבוד כמורים במשך שנתיים לפחות ולהצטרף למשימה של חותם היא הדדית – גם שלכם וגם של בית הספר. זאת, כדי להשפיע על צמצום הפערים בחינוך במדינת ישראל שיביא לשיפור פני עתיד החברה בישראל.
חותם משבצת את החותמיסטים בבתי ספר בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל, בהתאם לכישוריהם האקדמיים ולצרכים הספציפיים של כל בית ספר. החותמיסטים משתלבים כמורים בבתי ספר ממלכתיים וממלכתיים-דתיים בכל רחבי הארץ, מקריית שמונה ועד דימונה, בהתאם לאזור הגיאוגרפי בו הם גרים. השיבוץ נעשה בבתי הספר בשכבות לימוד שונות, בין סוגים שונים של כיתות ובתפקידי חינוך שונים – בהתאם להחלטת מנהל ביה"ס ועל-פי צורכי המערכת.
שינוי עושים ביחד
החותמיסטים משובצים בקבוצות של 2-3 מורים בבתי הספר, למעט מקרים חריגים, על מנת ליצור קבוצת חותמיסטים עמיתים שתוכל לסייע לחותמיסטים בתהליך קליטתם בבית הספר, בתמיכה ובפיתוח יוזמות חינוכיות ברוח חותם. בנוסף, בכל בית ספר ילווה את החותמיסטים מנטור, שהוא מורה מצוות ביה"ס הנבחר על ידי המנהל וצוות חותם, תפקידו לתת מענה רגשי ומקצועי ולהפוך את הקליטה למיטבית.
החותמיסטים יועסקו ע"י משרד החינוך בבתי ספר באחת מארבע הדרכים הבאות:
- בחטיבה העליונה: כיתות י'–י"ב
בחטיבת ביניים: כיתות ז'–ט'
שילוב של חטיבת ביניים וחטיבה עליונה בבתי ספר שש-שנתיים
- בית ספר יסודי
* בבתי ספר על יסודיים, הנתון היחיד הקובע באיזו דרך ילמדו החותמיסטים הוא צורכי בית הספר. לכן אין באפשרותנו להתחייב מראש לשכבות גיל מסוימות.
-
הכשרת חותם נעמי היא תוכנית ייחודית שמטרתה להכשיר להוראה בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל. תכנית ההכשרה מציידת בידע וכלים ומאפשרת לחדד תפיסות חינוכיות וחברתיות לעבודה אפקטיבית עם התלמידים בכיתה על מנת לאפשר להם לבחור את העתיד הרצוי להם.
הכשרת חותם מעניקה בסיס איתן לפיתוח מנהיגות חינוכית והובלת שינויים חברתיים בכיתה, בבתי ספר ובחברה בכלל. בנוסף להדרכה שתנתן על ידי הסגל האקדמי, המשתתפים יקבלו הדרכה וליווי צמודים לאורך כל השנה מטעם צוות ההכשרה והליווי של חותם. לאחר השלמת לימודי תעודת ההוראה, ימשיכו החותמיסטים בתכנית הליווי וההדרכה על ידי צוות הליווי של חותם כחלק מעבודתם בבית הספר. במסגרת ההכשרה יעבדו יחד, על גיבוש הזהות הקבוצתית, ויעסקו בהיבטים השונים הנוגעים לתהליכי שינוי, פיתוח מנהיגות והובלה חינוכית.
תכנית ההכשרה הייחודית של חותם אורכת שנתיים. התוכנית עומדת בדרישות מתווה המל”ג וכוללת שלושה סמסטרים אקדמיים בשיתוף עם מכללת אורנים ומכללת לוינסקי:
הכשרת קיץ (סמסטר ראשון)
תכנית ייחודית בת חמישה שבועות במהלך הקיץ. בשנה שעברה, בעקבות הקורונה, ההכשרה התקיימה בצורה מקוונת בלמידה מרחוק. ביולי 2021 ההכשרה תתקיים בהתאם למצב. במידה וההנחיות יאפשרו, סמסטר הקיץ יתקיים בכפר הנוער אלוני יצחק ויכלול לינה בכפר הנוער בימים ראשון, שני ורביעי. מסיימי סמסטר הקיץ ישובצו להוראה בבתי הספר בהיקף של 80% משרה, המשך תהליך ההכשרה יתקיים במהלך שנת הלימודים.
סמסטר שני ושלישי
במהלך השנה הראשונה, במקביל לעבודה, משלימים החותמיסטים את לימודי ההכשרה להוראה (יום לימודים מלא קבוע בשבוע) שמקנים להם, עם סיומם בהצלחה, זכאות לתעודת הוראה.
רישיון הוראה
במהלך שנת עבודתם הראשונה משתתפים החותמיסטים בתכנית ההתמחות בהוראה (הסטאז') במעמד "מורה מתמחה", שמקנה להם, עם סיומה בהצלחה, רישיון הוראה ממשרד החינוך.
שנה שנייה
בשנת ההכשרה השנייה, המפגשים הם קבוצתיים ומתקיימים אחת ל-3 שבועות, כאשר חזון חותם מהווה מסגרת מארגנת ללמידה המתמשכת של החותמיסטים. מטרת המפגשים היא העמקת נקודת המבט הרפלקטיבית על המציאות הכיתתית והבית-ספרית המורכבת, גיבוש סוגיה להובלת שינוי ברוח חזון חותם, וביסוס הקבוצה כפלטפורמה ללמידה ולעשייה משמעותית לקידום שיוויון הזדמנויות בכיתה ובביה"ס.
במקביל, החותמיסטים זוכים בליווי בבית הספר גם במהלך השנה השנייה להכשרה.
הכשרת חותם נעמי
לזכרה של ד"ר נעמי כדר
ד"ר נעמי כדר (1949-2010) הייתה אשת חינוך בכל ליבה, מרצה, חוקרת, מורה לחיים ואשת חזון. בקסמה האישי ובאישיותה הכובשת, הצליחה נעמי להעביר לדורות הבאים את היופי שבלימוד שפות ותרבויות, ולהפוך את הלימוד באשר הוא לחוויה. החזון החינוכי של נעמי, השראתה ומורשתה, הטביעו חותם על כל מי שפגש בה והיוו את הבסיס לייסודה של תכנית חותם בישראל. תכנית חותם היא אחת התכניות הראשונות והמרכזיות שתומכת בהן קרן נעמי.
-
שלושת מעגלי התמיכה של תכנית חותם
רכז/ת ההכשרה והליווי האזורי של חותם
רכזי ההכשרה והליווי האזוריים מלווים את החותמיסטים במהלך שתי שנות ההוראה הראשונות. עיקר תפקידם ליצור יחד עם החותמיסטים מרחב להתבוננות על כלל העשייה החינוכית בכיתה ומחוצה לה, ולסייע להם בתהליך פיתוח הזהות המקצועית והאישית שלהם כמורים מנהיגים מחוללי שינוי. במסגרת תפקידם הרכזים אחראים על הובלת קבוצת הבית האזורית כמסגרת תומכת, שותפים להדרכה הפדגוגית ונפגשים עם חותמיסטים לצפיות, משובים, שיחות אישיות ולמידה משותפת.
המנטור הבית ספרי של חותם
מורה מנוסה מתוך הצוות החינוכי של בית הספר, אשר נבחר על ידי המנהל ועל ידי צוות חותם להיות אחראי לתהליך הקליטה, ההשתלבות והפיתוח של החותמיסטים במהלך שנת עבודתם הראשונה בבית הספר. תפקידו לתווך לחותמיסטים את העולם התרבותי של בית הספר על כל היבטיו, לשמש איש אמונם בכל נושא, לדאוג לפיתוחם המקצועי של המורים הצעירים ולהוביל את השיח הפדגוגי כעמית מנוסה וכמודל לעשייה חינוכית. המנטור נפגש עם קבוצת החותמיסטים באופן קבוע פעם בשבוע במשך שעתיים ועם כל חותמיסט באופן אישי פעם בשבוע. הליווי המקצועי של המנטור בפורמט של חותם מהווה גורם משמעותי בקליטתם המיטבית בבית הספר.
מנחה דידקטי מטעם המוסד האקדמי המכשיר
כמקובל עם כל מורה חדש הנכנס למערכת, המנחה הדידקטי בתחום הדעת מטעם תכנית ההכשרה האקדמית להוראה, מגיע לביקור בבית הספר בין ארבע לשש פעמים בשנה להדרכה וצפייה בשיעורים. מהווה כתובת עיקרית עבורם בכל הנוגע להוראת המקצוע, שותף להכנת השיעורים לקראת הצפייה בביקוריו, וממקד את הדרכת המורה בהתאם לצפייה ולצרכים שהוא מזהה במשותף עם המורה.
על מנת לאפשר לחותמיסטים להיקלט באופן מיטבי בבית הספר ולמלא את משימתם נאמנה, במקביל לתהליך ההכשרה ולהשתלבותם במערכת החינוך, מקבלים החותמיסטים ליווי אישי ומקצועי במסגרת קהילה תומכת-הוראה ראשונה מסוגה בארץ.
מטרתם העיקרית של שלושת מעגלי התמיכה בחותמיסטים היא לתת מענה בזמן אמת ובאופן שוטף לצורכיהם השונים, מקצועיים ואישיים כאחד, על מנת להבטיח את הצלחתם כמורים וכמחנכים.
-
מאז 2010 הצטרפו למשימה 1,392 חותמיסטים הפועלים למען קידום שוויון הזדמנויות בחינוך בכל רחבי הארץ.
מהיום הראשון היה לנו ברור שכדי לעמוד במשימה שהצבנו לעצמנו, אנחנו חייבים לתמוך האחד בשני, ולתת לחותמיסטים החדשים שנקלטים מדי שנה, רשת איתנה של תמיכה וחניכה, לא רק בתהליך ההכשרה, אלא לכל אורך עבודתם.
אנחנו יודעים ששינוי עושים יחד, וזו הסיבה שתפיסת הקהילה עומדת בבסיס האסטרטגיה של חותם.
החותמיסט אף פעם לא לבד, ותמיד יש לו עם מי להתייעץ. אם זה חותמיסט ממחזור קודם שמשובץ לאותו בית ספר, חותמיסטים ותיקים מאותו תחום הדעת או האיזור הגיאוגרפי, מנטור מצוות בית הספר שעוזר לו להתאקלם, והרכזים האיזוריים של חותם.
אנחנו מטפחים יוזמות שחוצות את מסגרות ההוראה המקובלות, משתפים ידע בינינו, מעודדים יזמות חינוכית וחברתית ומציעים מסלולי התפתחות לחותמיסטים המעוניינים להשתלב בתפקידי הנהגה שונים במערכת החינוך ומחוצה לה.
מרבית החותמיסטים בוחרים להישאר בבית הספר גם בתום תקופת ההתחייבות בת השנתיים, ורבים מהם מקבלים על עצמם תפקידי ריכוז וניהול בבתי הספר השונים.
אחרים משתלבים בתחומים נוספים של עשייה חברתית-חינוכית במסגרת עמותות חברתיות, ארגונים ציבוריים, באקדמיה ובתפקידי מפתח אחרים בשדה החינוך. כל אלו חוברים למעשה לרשת פעילה של בוגרי התכנית המחויבים לקידום שוויון ההזדמנויות בחינוך ולשינוי חברתי בישראל.תפיסת הקהילה שלנו לא נשארת בגבולות ישראל
כחלק מארגון Teach For All העולמי, אנחנו משתפים פעולה עם ארגונים מקבילים לנו בלמעלה בכ-58 מדינות בעולם, ופעילים מאוד בקהילה העולמית למען מטרה אחת – לתת סיכוי והזדמנות שווה לכל ילד.
חותם היא
קודם כל קהילה.
-
ליווי מקצועי ואישי
למשך תהליך ההכשרה וההוראה
הזדמנות להיות חלק מקבוצה איכותית
ואפשרות לבניית קשרים ופיתוח אישי, לצד הזדמנות ללמידה פורמלית ולא-פורמלית ממנהיגים בתחומים שונים.
מימון
לימודי תעודת ההוראה
הזדמנות להטביע חותם בילד
בכיתה, בבית ספר ובמערכת.
כדי לגייס את הצעירים האיכותיים ביותר חותם מציעה הטבות ייחודיות:
רוצים לשמוע עוד? התקשרו אלינו: 03-3798377
שאלות ותשובות
-
בטח! התכנית מתאימה לאקדמאים/ות ממגוון רחב של תארים אשר נמצאים בשנה האחרונה שלהם לתואר או שסיימו תואר, שאינו כולל לימודי תעודת הוראה.
-
מקצוע ההוראה נקבע בהתאם לתואר האקדמי שלך, התכנית מכשירה למקצועות ליבה בלבד. לדוגמה, מישהו שלמד לימודי ארץ ישראל ילמד גאוגרפיה, מי שלמדה הנדסת תעשייה וניהול תלמד מתמטיקה, מי שלמדה מדעי המדינה תלמד אזרחות, מי שלמד הנדסת מכונות ילמד פיזיקה וכן הלאה.
-
לא השנה, ניתן להתמיין החל מהשנה האחרונה לתואר.
-
התכנית פועלת בשיטת On the Job Training וכוללת עבודה במשרה מלאה תוך כדי לימודים לתעודת הוראה. במסגרת התכנית תימצא לכם משרה קבועה בבית ספר: בשנה הראשונה תעבדו ב – 80% משרה ובשנה השנייה ב – 100%. אחוזי המשרה קבועים מראש ולא ניתן לעבוד במשרה חלקית.
-
הכשרת הקיץ הייחודית מתקיימת בכפר הנוער אלוני יצחק ואורכת 5 שבועות, במהלכה לומדים את התשתית ללימודי ההוראה. בשנה שעברה, בעקבות הקורונה, ההכשרה התקיימה בצורה מקוונת בלמידה מרחוק. ביולי 2022 ההכשרה תתקיים בהתאם למצב. במידה וההנחיות יאפשרו, במהלך שבועות אלו תידרשו ללון בכפר הנוער בימים ראשון, שני ורביעי. לאחר הכשרת הקיץ, המשך לימודי תעודת ההוראה יתקיימו במקביל לעבודתכם בבית ספר במהלך השנה הראשונה אחת לשבוע במכללת לוינסקי.
-
כל העבודות והקורסים שהינם חלק מהתואר חייבים להיות מוגשים עד סוף דצמבר של אותה השנה. במידה ויישארו לך עוד עבודות וקורסים לאחר תאריך זה לא ניתן להגיש מועמדות השנה.
-
כל מי שיש לו אנגלית שפת אם, ללא קשר לתואר האקדמי, רשאי להתמיין לתכנית למסלול הוראת אנגלית. חשוב לציין שכל המועמדים המתמיינים למסלול נדרשים לעבור מבחן ידע בשפה האנגלית, בכתב ובעל פה.
-
על מנת להתקבל לתכנית יש לעבור 5 שלבי מיון שמטרתם למצוא את האנשים המתאימים ביותר למשימת חותם: שאלון ראשון, שאלון ביוגרפי, מרכז הערכה, ראיון עם נציג מחותם והשלב החמישי והאחרון – ראיון עם מנהלת ביה"ס בו שובצת.
-
כל מחזור גיוס עומד בפני עצמו וכל מועמד מחויב להגיש טופס הרשמה ראשוני דרך האתר. במידה וזו אינה הפעם הראשונה בה הגשת מועמדות ייתכן ולא תצטרכי למלא את כל הטפסים שוב, תלוי בשנה בה הגשת מועמדות לראשונה. יחד עם זאת, כל מועמד לא משנה כמה פעמים התמיין בעבר מחויב לכל השלבים החל ממרכז הערכה והלאה.
-
בסוף השנה הראשונה מקבלים זכאות לתעודת הוראה, את התעודה עצמה תקבלו שנה לאחר מכן בטקס חגיגי.
שאלות ותשובות
-
בטח! התכנית מתאימה לאקדמאים/ות ממגוון רחב של תארים אשר נמצאים בשנה האחרונה שלהם לתואר או שסיימו תואר, שאינו כולל לימודי תעודת הוראה.
-
מקצוע ההוראה נקבע בהתאם לתואר האקדמי שלך, התכנית מכשירה למקצועות ליבה בלבד. לדוגמה, מישהו שלמד לימודי ארץ ישראל ילמד גאוגרפיה, מי שלמדה הנדסת תעשייה וניהול תלמד מתמטיקה, מי שלמדה מדעי המדינה תלמד אזרחות, מי שלמד הנדסת מכונות ילמד פיזיקה וכן הלאה.
-
לא השנה, ניתן להתמיין החל מהשנה האחרונה לתואר.
-
התכנית פועלת בשיטת On the Job Training וכוללת עבודה במשרה מלאה תוך כדי לימודים לתעודת הוראה. במסגרת התכנית תימצא לכם משרה קבועה בבית ספר: בשנה הראשונה תעבדו ב – 80% משרה ובשנה השנייה ב – 100%. אחוזי המשרה קבועים מראש ולא ניתן לעבוד במשרה חלקית.
-
הכשרת הקיץ הייחודית מתקיימת בכפר הנוער אלוני יצחק ואורכת 5 שבועות, במהלכה לומדים את התשתית ללימודי ההוראה. בשנה שעברה, בעקבות הקורונה, ההכשרה התקיימה בצורה מקוונת בלמידה מרחוק. ביולי 2022 ההכשרה תתקיים בהתאם למצב. במידה וההנחיות יאפשרו, במהלך שבועות אלו תידרשו ללון בכפר הנוער בימים ראשון, שני ורביעי. לאחר הכשרת הקיץ, המשך לימודי תעודת ההוראה יתקיימו במקביל לעבודתכם בבית ספר במהלך השנה הראשונה אחת לשבוע במכללת לוינסקי.
-
כל העבודות והקורסים שהינם חלק מהתואר חייבים להיות מוגשים עד סוף דצמבר של אותה השנה. במידה ויישארו לך עוד עבודות וקורסים לאחר תאריך זה לא ניתן להגיש מועמדות השנה.
-
כל מי שיש לו אנגלית שפת אם, ללא קשר לתואר האקדמי, רשאי להתמיין לתכנית למסלול הוראת אנגלית. חשוב לציין שכל המועמדים המתמיינים למסלול נדרשים לעבור מבחן ידע בשפה האנגלית, בכתב ובעל פה.
-
על מנת להתקבל לתכנית יש לעבור 5 שלבי מיון שמטרתם למצוא את האנשים המתאימים ביותר למשימת חותם: שאלון ראשון, שאלון ביוגרפי, מרכז הערכה, ראיון עם נציג מחותם והשלב החמישי והאחרון – ראיון עם מנהלת ביה"ס בו שובצת.
-
כל מחזור גיוס עומד בפני עצמו וכל מועמד מחויב להגיש טופס הרשמה ראשוני דרך האתר. במידה וזו אינה הפעם הראשונה בה הגשת מועמדות ייתכן ולא תצטרכי למלא את כל הטפסים שוב, תלוי בשנה בה הגשת מועמדות לראשונה. יחד עם זאת, כל מועמד לא משנה כמה פעמים התמיין בעבר מחויב לכל השלבים החל ממרכז הערכה והלאה.
-
בסוף השנה הראשונה מקבלים זכאות לתעודת הוראה, את התעודה עצמה תקבלו שנה לאחר מכן בטקס חגיגי.
שאלות ותשובות
-
בטח! התכנית מתאימה לאקדמאים/ות ממגוון רחב של תארים אשר נמצאים בשנה האחרונה שלהם לתואר או שסיימו תואר בשש שנים האחרונות, שאינו כולל לימודי תעודת הוראה.
-
מקצוע ההוראה נקבע בהתאם לתואר האקדמי שלך, התכנית מכשירה למקצועות ליבה בלבד. לדוגמה, מישהו שלמד לימודי ארץ ישראל ילמד גאוגרפיה, מי שלמדה הנדסת תעשייה וניהול תלמד מתמטיקה, מי שלמדה מדעי המדינה תלמד אזרחות, מי שלמד הנדסת מכונות ילמד פיזיקה וכן הלאה.
-
לא השנה, ניתן להתמיין החל מהשנה האחרונה לתואר ועד שש שנים אחרי סיום הלימודים.
-
התכנית פועלת בשיטת On the Job Training וכוללת עבודה במשרה מלאה תוך כדי לימודים לתעודת הוראה. במסגרת התכנית תימצא לכם משרה קבועה בבית ספר: בשנה הראשונה תעבדו ב – 80% משרה ובשנה השנייה ב – 100%. אחוזי המשרה קבועים מראש ולא ניתן לעבוד במשרה חלקית.
-
הכשרת הקיץ הייחודית מתקיימת בכפר הנוער אלוני יצחק ואורכת 5 שבועות, במהלכה לומדים את התשתית ללימודי ההוראה. בשנה שעברה, בעקבות הקורונה, ההכשרה התקיימה בצורה מקוונת בלמידה מרחוק. ביולי 2021 ההכשרה תתקיים בהתאם למצב. במידה וההנחיות יאפשרו, במהלך שבועות אלו תידרשו ללון בכפר הנוער בימים ראשון, שני ורביעי. לאחר הכשרת הקיץ, המשך לימודי תעודת ההוראה יתקיימו במקביל לעבודתכם בבית ספר במהלך השנה הראשונה אחת לשבוע במכללת לוינסקי.
-
כל העבודות והקורסים שהינם חלק מהתואר חייבים להיות מוגשים עד סוף דצמבר של אותה השנה. במידה ויישארו לך עוד עבודות וקורסים לאחר תאריך זה לא ניתן להגיש מועמדות השנה.
-
כל מי שיש לו אנגלית שפת אם, ללא קשר לתואר האקדמי, רשאי להתמיין לתכנית למסלול הוראת אנגלית. חשוב לציין שכל המועמדים המתמיינים למסלול נדרשים לעבור מבחן ידע בשפה האנגלית, בכתב ובעל פה.
-
על מנת להתקבל לתכנית יש לעבור 5 שלבי מיון שמטרתם למצוא את האנשים המתאימים ביותר למשימת חותם: שאלון ראשון, שאלון ביוגרפי, מרכז הערכה, ראיון עם נציג מחותם והשלב החמישי והאחרון – ראיון עם מנהלת ביה"ס בו שובצת.
-
כל מחזור גיוס עומד בפני עצמו וכל מועמד מחויב להגיש טופס הרשמה ראשוני דרך האתר. במידה וזו אינה הפעם הראשונה בה הגשת מועמדות ייתכן ולא תצטרכי למלא את כל הטפסים שוב, תלוי בשנה בה הגשת מועמדות לראשונה. יחד עם זאת, כל מועמד לא משנה כמה פעמים התמיין בעבר מחויב לכל השלבים החל ממרכז הערכה והלאה.
-
בסוף השנה הראשונה מקבלים זכאות לתעודת הוראה, את התעודה עצמה תקבלו שנה לאחר מכן בטקס חגיגי.
תקופת הקורונה
למרות התקופה המאתגרת שעוברת על כולנו, אנחנו ממשיכים במשימה של קידום שוויון הזדמנויות בחינוך לכל ילד וילדה בישראל – עכשיו אפילו יותר מתמיד! התאמנו את תהליך המיון והפכנו חלקים ממנו לוירטואלים, וצוות הגיוס שלנו ממשיך ללוות ולתמוך בך לאורך תהליך המיון.
-
שלושת השלבים הראשונים בתהליך (הגשת מועמדות, שאלון ביוגרפי ומרכז הערכה) יערכו באופן וירטואלי. השלבים הרביעי והחמישי (ראיון אישי וראיון מנהל) יתקיימו ככל האפשר באופן פרונטלי, כמובן לפי הנחיות משרד הבריאות. במידת הצורך גם שלבים אלו יהיו וירטואליים והמועמדים יעודכנו על כך. צוות הגיוס שלנו ילווה ויתמוך בך לכל אורך התהליך.
-
המשמעות של דמות חינוכית, שמירה על קשר אישי ומתן יציבות ותמיכה בתקופת מבלבלת זו עבור התלמידים, גדולה מתמיד ומדגישה את החשיבות וההשפעה על חייהם של התלמידים והתלמידות. במידה ובגלל הנחיות הקורונה לא תהיה אפשרות להגיע אל בית הספר לראיון, יתקיימו ראיונות עם מנהלי ומנהלות בתי הספר בזום.
-
בימים אלה אנו עובדים במרץ על סגירת הפרטים המדויקים, אנו יכולים להבטיח כי תכנית ההכשרה תהיה כזו שתשמור על ביטחונך ובריאותך, בהתאם להנחיות משרד הבריאות ונמצאים בקשר יומיומי מול משרד החינוך כדי להכין אותך בצורה הטובה ביותר שתאפשר כניסה לכיתה ב1 בספטמבר. אנו ניידע אותך כאשר החלטות יתקבלו, בהתאם להתפתחויות.
-
כן. אנו משבצים חותמיסטים בבתי ספר אך ורק בתנאי שבית הספר יכול לקלוט אותך לשנתיים הקרובות בהיקף של 80% בשנה הראשונה ו-100% בשנה השנייה. הדבר נכון גם לתקופה זו, ולא משתנה. רעיון השיבוץ לתקופה של שנתיים, נועד לאפשר קליטה מיטבית, התפתחות ולמידה בתוך בית הספר. אנחנו נרגשים להתחיל איתך את המסע לשינוי והשפעה על החינוך בישראל.